FAQ

Dit zijn onze meest gestelde vragen, heeft u een vraag? Stel hem hier

Hoe zijn jullie op het idee van SSVBest gekomen?

“We waren op zoek naar een nieuwe voorzitter voor een grote vereniging. Tijdens die zoektocht spraken we een aantal topbestuurders over algemene beleidszaken, waaronder sponsoring. We raakten getriggerd door de uitspraak: “Huidige sponsoring middels het verkopen van advertentieborden langs het veld heeft geen duurzaam karakter, de sponsor krijgt er nauwelijks iets voor terug”.

We zijn zelf ervaren bestuurders en weten als geen ander hoe belangrijk sponsors zijn. Want op het moment dat een vereniging (te) weinig geld heeft, wordt het steeds moeilijker om alles te regelen. Dan gaan bestuursleden afhaken en zo glijdt de vereniging steeds verder af.

Daarom vragen wij aan bedrijven ook niet per se om geld, maar vooral om hun expertise aan de vereniging ter beschikking te stellen. Voorbeeld: het hele traject van de VOG (verklaring omtrent gedrag) regelen bijvoorbeeld. Of deelnemen in het bestuur of in een Raad van toezicht.”

 

Dus de sponsorcommissies van de verenigingen kunnen opgedoekt worden?

“Nee, helemaal niet zelfs. Er is geen sprake van concurrentie en we harken ook niet in elkaars tuin.

Zij benaderen vaak de lokale ondernemers en dat moeten ze ook zeker blijven doen. Want daarmee houden ze een belangrijke verbinding tussen die groep en het verenigingsleven in stand.

Wij richten ons juist op grotere, internationale bedrijven die een langere termijnvisie hebben met betrekking tot personeelsbehoud en maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar actief mee bezig zijn. Dat zijn de bedrijven die de door ons gevraagde expertise en capaciteit in huis hebben.”

Wat levert het op voor jullie?

Voldoening. Geen geldelijke beloning in ieder geval. De stichting heeft ook geen winstoogmerk. Wat we daarvoor terugvragen?

  • Verenigingen geven commitment af en zijn transparant over de gang van zaken
  • Bedrijven leveren expertise en middelen
  • Gemeente levert expertise en werkt mee waar nodig

Overigens, daar zijn we heel transparant over, hebben we ook nog een commercieel belang. Wanneer deze pilot een succes wordt, willen we dat in andere regio’s proberen te evenaren. Dus dan moeten er ook weer bedrijven benaderd worden en dat gebeurt vanuit een BV die we daar speciaal voor hebben opgericht. Ook wordt daarin een robuust platform ontwikkeld, want dat is nodig om verschillende regio’s goed te kunnen bedienen. Om alles te faciliteren en te ondersteunen is dan ook personeel nodig.

Ons verdienmodel? Het verkopen van gebruikerslicenties (voor het bovengenoemde platform) aan de lokale overheid en overkoepelende organisaties zoals (sport)bonden. Daarnaast het draaiboek, het stappenplan waarin haarscherp wordt omschreven hoe de sportsponsoring, zoals wij die nastreven, vorm kan worden gegeven.

Op de opbrengsten die we genereren, brengen we onze kosten in mindering; wat resteert gaat vervolgens naar de aangesloten stichtingen.”

Hebben jullie al een elevator-pitch?

“Iedereen heeft belang bij een gezond sportklimaat en lokale verenigingen spelen daar een hoofdrol in. De jeugd moet kunnen blijven ervaren hoe clubliefde voelt, hoe trots je kunt zijn, samen met je team.

Een bloeiend verenigingsleven heeft een positieve uitwerking op de lokale gemeenschap en dat maakt de gemeente aantrekkelijk om in te (blijven) wonen.

Als bedrijven dat ondersteunen terwijl ze zichzelf ook nog eens kunnen laten zien, is dat een perfecte match die alleen maar winnaars kent.

Zijn jullie ook actief in andere regio's dan Zuid-Oost Brabant?

Als u interesse heeft om eenzelfde initiatief op te starten in uw regio, neem dan contact op met:

Cooperantum BV

info@cooperantum.nl